Ikhwan Muslimin

Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar. (Al-Ahzab: 71)

Friday, September 4, 2009

Saya Berpurdah Bukan Kerana Alim Atau H1N1- Rozita Sendayu Tinggi

Posted by Qarkun

Saya berpurdah bukan kerana alim atau H1N1: Rozita
Rasanya sudah ramai yang tahu tentang kesusahan lampau saya kerana banyak majalah menyiarkan cerita itu. Niat saya tiada lain, hanya mahu

 menjadi pencetus semangat untuk wanita di luar sana . Biar mereka tahu, sebagai manusia jangan terlalu mengharapkan orang lain untuk berjaya
dalam hidup.



Saya pernah jadi penoreh getah, sambil-sambil itu melakukan bermacam-
macam kerja kampung untuk menampung hidup. Malah pernah juga cuba
 berniaga kedai runcit, menyertai MLM dan bekerja kilang.
Apabila berjaya dengan perniagaan Sendayu Tinggi, saya mula sedar
manusia perlu ada tiga sifat jika mahu berjaya. Pertama, mereka mesti
mengorak langkah untuk memulakan perkara kecil dalam diri. Kemudian,
 jangan pernah berkata tidak sebelum mencuba kerana tiada apa
yang mustahil.Ketiga, jangan suka menyalahkan orang lain.


Nilai sepuluh sen


Bila sudah berjaya mengumpul kekayaan, tiap-tiap tahun saya
pergi umrah. Ada banyak peristiwa yang dialami di tanah suci namun
 ada satu pengalaman yang paling menarik. Ia berlaku ketika saya tidur
lalu bermimpi, satu suara menyuruh saya membaca beberapa ayat daripada
surah Al-Baqarah.


Sekembalinya saya ke tanah air, saya terus mencari tafsir Al- Quran. Saya
mendapati antara maksud ayat yang disuruh baca itu ialah mereka yang
mendapat hidayah namun jika memalingkan mukanya, mungkin tiada lagi
hidayah untuknya selepas itu.


Saya memang sudah lama terdetik mahu berganjak ke alam (fasa)
 lain sebaik sahaja usia mencecah 40 iaitu membuat persediaan untuk
mati.Saya mula melihat betapa kehidupan di dunia ini sangat singkat,
 indah dan perlu dinikmati. Saya sedih mengenang ramai orang yang
berjaya dalam perniagaan tetapi hidup tidak bahagia.


Ketika saya mengejar dunia, hidup dirasakan huru-hara. Pernah saya beli
sebuah kereta dengan harga RM1 juta. Setiap kali tiba di satu-satu tempat,
saya senang melihat banyak mata memandang dan berbisik-bisik kagum.
 Namun lama-kelamaan saya tersedar, rasa bangga melihat kekaguman
orang itu menimbulkan perasaan riak dan mahu menunjuk-nunjuk. 

0 commentz: